بارکد و QR-code در فرمساز

بررسی قابلیت و مزایای استفاده از بارکد و QR-code در فرمساز

فرم افزار

کدهای QR چیست؟

QR مخفف عبارت «کدهای واکنش سریع» یا (Quick Response Code) است کدهای QR تنها توسط ماشین قابل رمزگشایی هستند؛ یعنی چنین کدهایی برای رایانه‌ها قابل درک‌تر از متنی است که انسان آن را میخواند!
یک نوع بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و... لینک می‌شود. شما حتی ممکن است با اسکن یک کد QR به سایت مربوطه متصل شوید.

کاربرد کدهای QR چیست؟

کدهای QR مصارف گسترده‌ای دارند و از رهگیری محصولات گوناگون گرفته تا شناسایی آیتم‌های مختلف را شامل می‌شود.
این کدها راهی سریع برای دسترسی به محتوا از طریق سامانه‌ی گوشی‌های هوشمند است؛
در واقع به کاربر اجازه می‌دهد با عکس‌برداری از کد مورد نظر و تبدیل آن به اطلاعات معنی‌دار، به تحلیل محتوای رمزنگاری شده در آن بپردازد. کدهای QR می‌توانند حاوی اطلاعات مربوط به آدرس اینترنتی، مشخصات تماس (برای استفاده در کارت ویزیت)، شماره تماس، پیامک یا متن باشند.
از دیگر اهداف استفاده از بارکد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مصون بودن از خطاپذیری به علت کاهش دخالت نیروى انسانى در ورود دستی اطلاعات
  • دسته‌بندى دقیق اطلاعات بر‌ اساس مشخصه‌های مختلف
  • سرعت بالا در جمع‌آوری داده‌ها به همراه صحت صددرصدی
  • دسترسى آسان به اطلاعات واقعى و حقیقى (در جریان روند مدیریت)

چرا باید به کد QR اهمیت دهیم؟

بیش از نیمی از انسان‌ها در حال حاضر گوشی‌های هوشمند دارند که این تعداد به صورت روزانه در حال رشد است، کد QR این پتانسیل را دارد که تنها با یک اسکن از راه دور، حجم اطلاعات مشخصی را به سادگی بدست افراد برساند.
رقمى که توسط بارکد تولید مى‌شود، عموماً محصول خاصی را نشان مى‌دهد. سیستم بارکدینگ به طور معکوس هم کار مى‌کند، یعنی قادر است با دریافت رقم مربوط به یک محصول، بارکد مورد نظر را ایجاد کند و در واقع نوعي خودشناسایى انجام مى‌شود.

QR-code در فرمساز و نحوه تنظیم آن

با توجه به توضیحات فوق به این نتیجه خواهیم رسید که وجود QR کد در فرمساز فرم افزار یک قابلیت ارزنده و کاربردیست که بسیار حائز اهمیت است.
در فرمساز فرم افزار امکان استفاده از QR کد از طریق "ایمیل" و "پیغام و تغییر مسیر" وجود دارد. با کلیک بر روی آیکن و کلمه بارکد منویی باز خواهد شد. میتوانید انتخاب کنید که qrcode به صورت رمزینه باشد و یا به صورت بارکد.

لینک کردن اطلاعات فرم

بعد از آن بایستی طول و عرض را وارد کنید. رمزینه ها به صورت مربع خواهند بود بایستی طول و عرض یکسان برای آن در نظر بگیرید. اما برای بارکد تفاوتی نمیکند. معمولا برکد ها را در طول های بیشتر نسبت به عرض آنها دیده ایم.
در نهایت مقداری که بایستی از طریق اسکن مشاهده شود را وارد کنید و یا بر روی آیکن فیلدهای فرمی که در کنار آن وجود دارد بزنید. .توجه داشته باشید که بارکدها فقط مقدار عددی میپذیرند، درنتیجه برای مشاهده نتایج عددی میتوان از آنها استفاده کرد و برای باقی موارد لیست میتوانید از رمزینه پاسخ سریع استفاده کنید

فرم افزار

هر یکی از فیلدهای ثابت، لینک های کاربردی، فیلدهای فرم و آیتم های مربوط به پرداخت آنلاین قابل انتخاب و لینک کردن است. به عنوان مثال میتوان لینک ویرایش فرم را قرار داد تا با اسکن کردن به ویرایش فرم دسترسی داشته باشد.

سامانه فرم ساز

قابلیت های QR کد در فرمساز :

تمام صنایعی که از فرمساز فرم افزار استفاده می‌کنند می‌توانند از مزیت‌های تکنولوژی بارکد سود ببرند.
در فرمساز میتوان فرمی طراحی کرد و از کاربران خواست تا اطلاعات شخصی خود را وارد کنند و سپس با استفاده از قالب های چاپ برا آنها کارت دعوت، گواهینامه، کارت عضویت و انواع کارت هایی که نیاز به صدور دارند، تولید کرد و در نهایت از طریق qr-code امکان چاپ یا دانلود کارت را فراهم کرد.

  • صدور کارت دعوت به نمایشگاه
  • صدور گواهینامه‌های آموزشی
  • صدور کارت‌های عضویت
  • صدور فاکتور
  • صدور قرارداد
  • امکان مشاهده نتایج نظرسنجی
  • بررسی گزارشات با امکان اعمال فیلتر
  • لینک ویرایش فرم
  • لینک مشاهده‌ی فرم
  • لینک پرداخت
  • لینک محاسبه‌ی قیمت نهایی
  • مشاهده اطلاعات کامل سند
  • و ...

درکارخانجات بزرگ و کوچک که در انبارها از فرمساز برای کنترل کیفیت محصول(لینک بشه) و بررسی تعداد و تایید مدیر مربوطه بخش با استفاده از امضاء دیجیتال صورت می‌گیرد می‌توانند از مزایای سهولت استفاده از بارکد نیز استفاده کنند به این صورت که با تهیه هر گزارش از روند انجام کار برای مسئول بخش یک ایمیل که حاوی یک بارکد است ارسال می‌شود که با اسکن کردن آن تمامی اطلاعات مربوط به ورود و خروج محصولات از انبار شرح داده می‌شود.
و یا مسئولی که حمل و نقل را چک می‌کند با اسکن کردن بارکدی که در اختیار افرادی که قصد خروج و یا ورود به محل را دارند می‌تواند اجازه‌ی ورود و خروج را صادر کند.
در رستوران‌ها برای درخواست نظرسنجی از یک سرویس یا خدمات می‌توانند QrCode قرار داده و از طریق لینک فرم و پارامترهای لینک فرم برای کیفیت سرویس، نظرسنجی انجام دهند.
همچنین مراکز درمانی که برای ثبت اطلاعات و سوابق افراد از فرمساز فرم افزار استفاده می‌شود برای دسترسی سریع به سوابق هر شخص می‌توان از بارکد استفاده نمود.

فرم افزار

یکی دیگر از موارد بسیار پرکاربرد قرار دادن لینک ویرایش و مشاهده‌ی فرم توسط بارکد است.
به عنوان مثال یک شرکت قصد جذب نیرو دارد و زمانی که افراد اطلاعات خود را در فرم ثبت کنند برایشان یک ایمیل ارسال خواهد شد که شامل یک QR کد است و با اسکن آن کد از وضعیت بررسی فرم و تایید و یا عدم تایید مطلع خواهند شد. به همین منظور کاربر سیستم بایستی در زبانه‌ی تنظیمات منوی ایمیل در کادر "پیام" گزینه‌ی بارکد را انتخاب کند. و تنظیمات مربوط به آن را اعمال نماید.
کاربر بایستی برای بارکد طول و عرض مشخص نماید و لینک مشاهده‌ی فرم را از لیست انتخاب کند تا افراد با اسکن بارکد از وضعیت پذیرش خود مطلع شوند. در فرمساز فرم‌افزار بسیاری از معلمان در بخش پیغام و تغییر مسیر در بارکد از فیلد فرمول استفاده می‌کنند تا بعد از برگزاری آزمون آنلاین دانش آموزان با اسکن بارکد از نتیجه‌ی آزمون مطلع شوند.
موارد ذکر شده فقط بخشی از قابلیت‌های استفاده از بارکد در فرمساز آنلاین است.

فرم افزار

نکته:
بارکد فقط مقدار عددی را پشتیبانی می‌کند، در صورت قرار دادن مقدار رشته‌ای(حروف و کاراکترهای دیگر) بارکد نمایش داده نخواهد شد. برای مقادیر رشته‌ای و لینک، QR-Code مناسب است. .