فیلد تاریخ در فرمساز و کاربرد و مزایای آن

فیلد تاریخ چیست و چه کسب و کارهایی میتوانند از آن در فرم آنلاین خود استفاده کنند؟

فیلد تاریخ چیست؟

در سامانه ساخت فرم آنلاین، فیلد تاریخ به عنوان یک عنصر ورودی برای ورود تاریخ توسط کاربر در فرم‌ها استفاده می‌شود. این فیلد به کاربران اجازه می‌دهد تا بر اساس محدودیت های زمانی اعمال شده توسط سازنده ی فرم، تاریخ مورد نظر خود را وارد کنند
فیلد تاریخ شامل موارد زیر است:
محدوده تاریخ (Date Range): ممکن است تاریخ‌ها به یک محدوده خاص محدود شده باشند. به عنوان مثال، فقط تاریخ‌های بین دو تاریخ معین مجاز باشند. در این حالت سازنده فرم بایستی دو تاریخ ابتدا و انتهایی را در هنگام طراحی فرم وارد کند تا در زمان ثبت فرم، کاربر مجاز به انتخاب زمانی بین این دو تاریخ باشد.
پوشش تاریخ (Date Format): تعیین فرمت تاریخ نمایشی، که در فرم ساز فرم افزار میتوان به سه صورت نمایش در تقویم، سال/ماه و سال/ ماه/ وز، فیلد تاریخ را نمایش داد.

نوع فیلد تاریخ

فیلد تاریخ در فرمساز چه کاربردی دارد؟

فیلد تاریخ در فرم‌ساز برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر توضیحات بیشتری در مورد کاربردهای اصلی فیلد تاریخ در فرم‌ها آمده است:

فیلد تاریخ در فرم‌ساز برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر توضیحات بیشتری در مورد کاربردهای اصلی فیلد تاریخ در فرم‌ها آمده است:
ثبت تاریخ تولد: فرم‌های ثبت‌نام و اعتبارسنجی هویت، فرم رزرو رستوران یا تور، فرم شرکت در دوره های آموزشی، فرم درخواست وام، فرم خرید بلیط هواپیما و کنسرت، فرم استخدام، فرم عضویت در وب سایت و خبرنامه، فرم عضویت در باشگاه مشتریان، فرم بیمه و … معمولاً نیاز به وجود ثبت تاریخ تولد کاربر خواهد بود پس با استفاده از فیلد تاریخ کاربر میتواند تاریخ تولد خود را وارد کند. 
 ثبت تاریخ شروع و پایان: برای فرم‌های مربوط به پروژه‌ها، فرم کنترل موجودی، فرم پرداخت اجاره مسکن، فرم‌ درخواست مرخصی، فرم ثبت نام در دوره های ورزشی، فرم رزرو میز رستوران، فرم رزرو تورها و سفرهای توریستی، فرم درخواست تحویل کالا، انواع فرم توافقنامه، پروژه های ساخت و ساز و… که نیاز به ثبت تاریخ شروع فعالیت و درج تاریخ پایان دارند میتوان از فیلد تاریخ استفاده کرد. 

ثبت تاریخ مراسمات و مناسبت ها: در فرم‌های مرتبط با برگزاری مراسم، مانند عروسی و جشن‌ها، چندین فرم میتوان ساخت، مانند فرم رزرو تالار عروسی، فرم رزرو آرایشگاه زیبایی، فرم رزرو آتلیه عکاسی، فرم درخواست میوه و شیرینی و غذا، فرم رزرو تشریفات عروسی و… و یا فرم های مربوط مراسمات ختم مانند: فرم رزرو سالن، فرم رزرو مسجد، فرم درخواست مداح، فرم درخواست طراحی سنگ قبر و …، و نهایت هر نوع فرم مربوط به مراسمات که بایستی تاریخ در آنها ثبت شود، فیلد تاریخ کاربرد دارد و میتوان تاریخ مورد نظر برای مراسم تعیین کرد.

 تاریخ انقضاء و پایان مهلت‌ها: برای کسب و کارها می‌توان در موارد مختلفی از فرم‌های مرتبط با پیش‌پرداخت‌ها، بیمه‌ها و تعهدات مالی، تاریخ‌ انقضاء و پایان مهلت‌ها ثبت کرد. فرم هایی همچون: فرم شرکت در مناقصات، فرم مصاحبه کاری، فرم های ثبت نام کارآموز، فرم ارتقاء پنل، فرم اشتراک نامه و… نیاز به درج تاریخ پایان مهلت و یا تاریخ انقضاء دارند.

ثبت تاریخ اعتبار گواهینامه‌ها و مدارک: در فرم‌های مربوط به گواهینامه‌ها، پاسپورت‌ و مدارک مشابه، فرم ثبت نام لاتاری، افراد تاریخ اعتبار و تمدید مدارک خود را وارد می‌کنند.

در فرم چه کسب و کارهایی میتوان فیلد تاریخ استفاده کرد؟

تاریخ در فرم‌های مختلفی کاربرد دارد و به طور کلی برای جمع‌آوری ورودی‌های تاریخی در فرم ها میتوان از فیلد تاریخ استفاده کرد، حال به چند مورد از مشاغلی که میتوانند در فرم های آنلاینی که مرتبط با کسب و کار خود میسازند از فیلد تاریخ استفاده نمایند اشاره خواهد شد:
رستوران‌ها و کافه‌ها، داروخانه‌ها، وکالت‌خانه‌ها، مراکز آرایش و زیبایی، کلینیک‌های پزشکی، شرکت‌های حمل و نقل و تاکسی‌های شهری، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، سینماها و تئاترها، موسسات آموزشی، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، ادارات مالیاتی و حسابداری، آژانس‌های توریستی، موسسات خیریه و انجمن‌های مردمی، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌های تناسب اندام، خدمات مشاوره و مراقبت از سلامت روانی، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین، فروشگاه‌های اینترنتی، موسسات موزیک و آموزش موسیقی، شرکت‌های حمل و نقل زمینی و ارائه خدمات پستی، شرکت‌های تولید و توزیع محصولات الکترونیکی و…
همچنین بسیاری از کسب و کارها ممکن است فیلد تاریخ را برای رویدادهای تبلیغاتی خود نیز استفاده کنند.
توجه داشته باشید که فیلد تاریخ ممکن است برای موارد مختلفی مانند رزرو، ثبت‌نام، تعطیلات، نوبت‌دهی، برنامه‌ریزی رویدادها و غیره در فرم‌های مشاغل مختلف استفاده شود و محدود به مشاغل ذکر شده در بالا نمیشود.

نوع فیلد تاریخ

مزیت قرار دادن فیلد تاریخ در فرم آنلاین.

بهبود برنامه‌ریزی تولید: کسب‌وکارهای تولیدی می‌توانند با ثبت تاریخ‌ها برنامه‌ریزی تولید و موجودی را بهبود ببخشند.
ارائه خدمات بهتر: مشتریان می‌توانند با تاریخ‌ها سفرهای توریستی، معاینات پزشکی، و خدمات آرایشی را برنامه‌ریزی کنند.
دستیابی به سرعت به اطلاعات: فرم‌های تماس و ارتباط با مشتریان به کارفرماها امکان دستیابی به اطلاعات تاریخ‌دار را می‌دهند.
بهبود ارتباط با مشتریان: ثبت تاریخ تماس‌ها و پاسخ به سوالات مشتریان به بهبود ارتباط کمک می‌کند.
نوبت‌دهی بهتر: تاریخ‌ها برای نوبت‌دهی در رستوران‌ها، مطب‌ها، ورزشگاه‌ها و تعداد زیادی از مشاغل خدماتی به کار می‌روند.
تعیین تاریخ‌های تخصصی در مشاغل مختلف: برای کسب‌وکارها و مشاغل مختلف، تاریخ‌ها برای ترتیب و مدیریت رویدادها و خدمات مهم هستند.
ثبت‌نام و ثبت اعضا: مشاغل مانند باشگاه‌های ورزشی و کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند با ثبت تاریخ‌ها اعضا را مدیریت کنند.
پرسنلی‌ترین ثبت اطلاعات: به کارفرماها اجازه می‌دهد تا تاریخ‌ها را برای مدیریت تعطیلات و مرخصی کارکنان و همچنین برنامه‌ریزی ایام کاری و تعطیل رصد کنند."
برنامه‌ریزی تعطیلات و مسافرت‌ها: مشاغل مرتبط با گردشگری و سفر می‌توانند تاریخ‌های تعطیلات و سفر را ارائه کنند.
تاریخ مهلت ارسال و انجام پروژه‌ها: کسب‌وکارها می‌توانند در موارد پروژه‌ها و سفارش‌ها تاریخ‌های مهلت را تعیین کنند.
ترتیب برنامه‌های آموزشی و دوره‌های آموزشی: برای موسسات آموزشی و دوره‌های آموزشی تاریخ‌ها بسیار مهم هستند.

تنظیم فیلد تاریخ

در طراحی فرم آنلاین، کافیست فیلد تاریخ را کشیده و در صفحه طراحی فرم قرار دهید. با کلیک روی فیلد در صفحه، تنظیمات فیلد نمایش داده میشود. در این قسمت می توانید نوع تاریخ را مشخص کنید که به دو صورت "شمسی و میلادی" قابل تنظیم است.

نوع فیلد تاریخ

نحوه تنظیم تاریخ را نیز میتوانید انتخاب کنید. در فرم ساز فرم افزار به صورت پیش فرض بر روی حالت تقویم تنظیم شده است. در صورت تمایل میتوانید به حال نمایش سال / ماه و یا سال/ ماه/ روز تغییر دهید.

فیلد تاریخ در فرمساز
فیلد تاریخ در فرمساز

در فرم افزار این امکان وجود دارد محدودیت تاریخ مشخص کنید تا کاربر فقط بتوانید از بین دو تاریخ شروع و پایانی که شما مشخص میکنید، تاریخی را انتخاب کنید.
البته میتوان تاریخ را فقط از یک سمت محدود کرد. فرضاً فقط تاریخ شروع را وارد کرد . در این حالت در نمایش فرم مجاز به انتخاب تاریخی بعد از تاریخ شروع خواهید بود و یا اگر فقط تاریخ پایان را مشخص کنید در هنگام ثبت فرم، کاربر مجاز به انتخابی تاریخی قبل از تاریخ مشخص شده خواهد بود.
این امکان برای بسیاری از مشاغل کاربردی بوده تا بتوانند تاریخ را جهت انتخاب بر اساس شرایط خود محدود کنند. فقط کافیست که تاریخ های مد نظر را برای شروع و پایان انتخاب کنید.
به عنوان مثال جهت نوبت دهی مشاوره فقط برای 5 روز مشخص، میتوان تاریخ شروع و پایان را مشخص کرد تا شخص تاریخ مد نظر را از بین این 5 روز انتخاب کند.

محدودیت فیلد تاریخ در فرمساز

همچنین طراح فرم میتواند برای روز های پیش رو امکان انتخاب تاریخ را دسترسی دهد. فقط کافیست از قسمت "انتخاب از تاریخ جاری تا تاریخ مشخص" تعداد روز پیش رو وارد کنید. در این صورت تا همان تعداد روز در زمان ثبت فرم دسترسی انتخاب برای کاربر وجود دارد و تاریخ های جلوتر امکان انتخاب شدن ندارند.

کاربرد فیلد تاریخ در فرمساز

تاریخ پیش فرض نمایشی به کاربر را نیز میتوان از قسمت "مقدار پیش فرض" مشخص کرد.

کاربرد فیلد تاریخ

با فعال کردن گزینه تاریخ جاری، تاریخ ثبت فرم به عنوان تاریخ پیش فرض در نظر گرفته میشود.

تاریخ جاری